27 juni - Kings Canyon - Yosemite Village

Na het ontbijt rijden we eerst helemaal tot het einde van de Kings Canyon Road.  De weg loopt door een prachtige natuur en vermits dit een 45 km lange doodlopende weg is zijn we er zo goed als alleen.  De Cedar Grove Lodge, waar we vannacht sliepen, ligt immers bijna als op het einde van deze Scenic Road.

We doen eerst de wandeling van zo'n 2,5km rond Zumwalt Meadow.  Wat een mooie hike is dit, we wanen ons precies in één of ander sprookje....Deze eenvoudige hike wordt niet voor niets beschouwd als één van de mooiste in Kings Canyon.

De volgende stop is Roaring River Falls, een 12m hoge "waterval".

Nu wordt het tijd om de via de Kings Canyon Road terug naar het beginpunt te rijden.  We hebben die gisterenavond reeds gereden maar toch zijn het in de andere richting weer telkens andere uitzichten.  Eerst rijden we zo'n 20km langs de Kings River om dan steeds hoger te klimmen tot zo'n 2000m.

Na 45km komen we bij Grant Village voor een wandeling naar de General Grant Tree.  Dit is een korte wandeling van zo'n 800m en bij deze hitte is het welgekomen dat de grote bomen voor een hoofdzakelijk schaduwrijk pad zorgen.
De General Grant Tree is de 3e grootste sequoia ter wereld en is de enige levende Nationale Relikwie, hij werd immers officieel benoemd tot "Nation's Christmas Tree".

Daarna is het tijd voor een rit naar Fresno vermits de barst in de voorruit steeds groter wordt. We leveren onze auto in bij Alamo Fresno Airport en de enige SUV die ze hebben is een Kia Sorrento. We weten van onze laatste decemberreis dat dit een goede auto is en nemen die dan ook (we hadden ook geen andere keuze als we met geen gebroken voorruit wilden verder rijden...). Het enige nadeel is dat hij geen thermometer heeft zodat we voor de volgende dagen niet kunnen zien hoe warm het effectief is...maar misschien is dit ook maar beter...

Van Fresno gaat het nu, met de airco op maximum, richting Yosemite NP.

Direct na de ingang nemen we nog eerst de richting Mariposa Grove voor een wandeling tussen de seqouia's (we hebben in 2 dagen nog nooit zó veel verticale foto's genomen...).
Als we terugkomen zal de weg naar Mariposa Grove afgesloten zijn, maar wij hebben geluk en kunnen gewoon doorrijden tot aan de parking zonder de shuttlebus te moeten nemen.
Hier heeft men alle bomen een naam gegeven en de bekendste is ongetwijfeld de Grizzly Giant die zo'n 1800 jaar oud is.  Hij is hiermee waarschijnlijk de oudste levende sequoia ter wereld.  Hij heeft een hoogte van 63,8m en een doorsnede aan de voet van 9,2m. De eerste "tak" heeft een diameter van 2m en is daarmee dikker dan de stam van om het even welke andere boom hier in het bos.

Nu rijden we naar het "echte" Yosemite NP en eens door de Wawona Tunnel stoppen we uiteraard bij de parking van Tunnel View...

...voor hét klassieke beeld van Yosemite NP met links de verticale rots El Capitan, in het midden Clouds Rest (hoe merkwaardig dat er hier nu ook weer, bij een verder volledige wolkenloze lucht, wolken blijven hangen) en Half Dome en rechts de Bridalveil Falls.

Bridalveil Falls vanaf Tunnel View

Onze volgende stop voor vandaag is bij de Bridalveil Falls die zo'n 190m hoog zijn.  Dit jaar was het een "dry year" zodat, zelfs zo vroeg in de zomer, de waterval al heel wat van zijn watervolume kwijt is.

Onze laatste stop is bij Swinging Bridge, waar we de Yosemite Falls heel goed zien.

We komen om 18u30 aan bij het hotel.

Heeeeel veel sterren in Yosemite NP...

Het weer : Kings Canyon : 36°, Fresno : 38°, Yosemite : 33°.