01 juli - Crater Lake NP - Bend

Na het ontbijt in Annies Restaurant gaan we eerst langs in het Visitor Center om navraag te doen betreffende de afgesloten East Rim.  Het blijkt echter niet om sneeuw te gaan, maar wel om een rockslide die zich daar vorige week heeft voorgedaan.  We zullen dus niet de volledige weg rond Crater Lake kunnen rijden, maar gelukkig vormt de, interessantere, West Rim geen probleem.

We gaan eerst nog eens kijken naar een nieuwe, 22 minuten durende video die sinds 1 juni draait in het VC : "Crater Lake : into the deep".  Het is een schitterende film, zoals we die gewoon zijn in de Nationale Parken, over het ontstaan van Crater Lake.  Het meer werd zo'n 7.700 jaar geleden gevormd door het instorten van de Mazama vulkaan.  Via schitterende simulaties zaten we zowat op de eerste rij tijdens één van de grootste natuuruitbarstingen van de recente geschiedenis (7.700 jaar is in geologie-termen dan ook piepjong).
We kunnen deze video absoluut aanraden aan iedereen die een bezoek brengt aan Crater Lake NP.
De uitbarsting van de Mazama vulkaan was niet enkel gigantisch, de volledige bovenkant werd er ook, als met een mes, afgesneden waardoor de volledige top van de vulkaan in de diepte verdween, daarbij een gigantische put achterlatend van zo'n 600m diepte.  In de volgende eeuwen werd deze put geleidelijk opgevuld door het smeltwater van de grote hoeveelheid sneeuw die hier jaarlijks valt (zowat 15 meter).
Vermits er verder geen toevoer is van water en er ook geen afvoer is, behalve lichtjes wegsijpelen door de randen van de vroegere krater, behoort het water van Crater Lake tot het zuiverste op aarde.
In augustus 1994 stelde men, met behulp van een simpele schijf verdeeld in 4 vakken wit/blauw en bevestigd aan een kabel, vast dat de schijf tot op 40,8m zichtbaar bleef vanaf de oppervlakte.  De gemiddelde helderheid van het water ligt tussen de 27,5 en 30,5 meter en het water heeft een bijzonder diepblauwe kleur.
Het meer is met zijn grootste diepte van 589m het diepste in de VS en het op 6 na diepste ter wereld.

Na het bezoek aan het VC gaan we naar het Rim Visitor Center en de Sinnot Overlook waar we voor het eerst de toch wel echt diepblauwe kleur zien van het water van Crater Lake.

Daarna rijden we eerst langs de East Rim tot waar de weg afgesloten was (we konden overigens niets zien van de rockslide).

Daar deden we de wandeling naar Sun Notch Viewpoint vanwaar men een schitterend zicht heeft op Phantom Ship.

Daarna volgen we de West Rim en stoppen aan de meeste uitzichtpunten.

Met deze hitte is een stuk pizza opwarmen op de motorkap geen probleem.

Crater Lake NP heeft ons zeker en vast bekoord en we kunnen dan ook iedereen aanraden om er een bezoek aan te brengen. Wij zijn er maar vrij kort geweest, voor ons net genoeg, maar men kan er ook heel wat meer tijd doorbrengen en oa een boottocht doen en heel wat wandelingen.

In plaats van rechtstreeks naar Bend te rijden, hadden we nog een andere optie opgenomen in het road book, namelijk via de Cascade Lakes Scenic Byway.  Daar hebben we zeker en vast geen spijt van gehad want de mooie plaatjes volgden elkaar in sneltempo op : meren, bossen, besneeuwde toppen...

We stopten oa bij Cultus Lake, Lava Lake en Elk Lake.

Bij Lava Lake namen we oa deze foto's :

Groot was onze verbazing toen we daarnet, in een Italiaans restaurant in Bend, zo goed als dezelfde foto zagen op de cover van een toeristische gids voor Oregon...

Op het einde van de Cascades Scenic Byway komen we nog langs Mount Bachelors Ski Resort.  Alle skiliften waren inmiddels gesloten, maar er lag toch nog heel wat sneeuw op de berg.

We komen om 17u15 aan in Bend na een, alweer, bijzonder mooie dag qua natuurschoon.  Van de hitte hebben we weinig last gehad omdat die op de hoogte van Crater Lake sowieso al heel wat minder was en we anderzijds veel in de buurt van water vertoefden wat ook altijd voor wat afkoeling zorgt.  Op de heetste momenten zaten we bovendien in een lekker frisse auto.
Wat die auto betreft : bij Crater Lake viel het mij op dat die heel wat "power" had.  Vermits er bij de huurauto's zelden of nooit enig document zit waaruit blijkt met wat men effectief aan het rondrijden is, besloot ik maar eens de motorkap open te doen.  Onze Kia Sorrento blijkt een V6-monster van 3,5L te zijn...geen wonder dat die goed vooruit ging op de beklimmingen.
Het gemiddeld verbruik, tot nog toe, van 8,5L blijkt bovendien wonderwel mee te vallen.  We zijn onze Chevrolet Equinox al lang vergeten...

Het weer : zowat wolkenloos en een heel aangename 25° rond Crater Lake NP, 38° in Bend.